Sider

Translate

mandag 19. september 2016

Kryptalportalen av Bobbie Peers.

I 2015 kom første bok i denne nye serien om William Wenton. Den het Luridiumstyven og ble en bestselger, vant Ark barnebokpris og er nå solgt til over 30 land. En av de beste barne/ungdomsbøkene jeg har lest ! Nå er bok 2 ute og spenningen øker. Hva i all verden er en Kryptalportal?

William skal løse en viktig kode da han får et anfall og han , verdens beste kodeknekker, klarer ikke oppgaven. Han blir hentet inn til forskningsinstituttet igjen men alt har forandret seg. Sikkerheten er på topp, vakter overalt og portforbud. William føler seg som en fange og lurer på hva som har skjedd med seg selv og instituttet. Har det noe med den farlige fangen som ligger på is i kjelleren? Da det begynner å dukke opp en dame fra løse luften som prøver å få kontakt med William skjønner han at noe er på gang. Men hva og hvorfor. Har anfallene hans noe å gjøre med denne damen? Hvor er det blitt av bestefaren hans og hvor finnes denne Kryptalportalen?

Bobbie Peers fikk en del kritikk for dårlig språk i Luridiumstyven. Jeg er ikke helt uenig i det. Det er veldig lettlest og enkelt skrevet, men samtidig er det såpass spennende at språket ikke blir irriterende dårlig. Det er tross alt en barne/ungdomsbok, og enkelt og lettlest språk gjør kanskje at ungdom som ikke er glad i å lese kan få lyst til å lese denne. Jeg synes det er gode bøker,som gir leseren en spennende historie full av mystikk, merkelige roboter,skumle skapninger og umulige oppgaver som må løses.Skal absolutt lese neste bok i serien når den kommer !


  • Forlag: Aschehoug
  • Utgivelse: september 2016
  • Sjanger: Barn/ungdom fantasy

3 kommentarer:

  1. Den her vil jeg også lese! Leste den første og er helt enig at språket er lettlest men personlig ganske enig at det ikke tar oppmerksomhet bort fra historien :)

    SvarSlett
  2. Jeg leste den første og hadde egentlig bestemt meg for å overlate denne serien til ungdommen, men etter å ha lest dine ord om boken må jeg ta den opp til vurdering igjen. Takk for flott omtale!

    SvarSlett
  3. Dette er spennende bøker både for barn og voksen så dere må bare lese videre:) Det er lettlest men god underholdning for alle!

    SvarSlett