Sider

Translate

onsdag 15. juli 2015

Blondehuset av Heidi Bjørnes.

Norsk debutforfatter :) Alltid spennende med nye forfattere, og siden jeg drømmer om å bli forfatter selv når jeg blir stor, ønsker jeg at det skal være enkelt å bli god og selge mange bøker :D Så lett er det dessverre ikke, men denne forfatteren tror jeg kan lykkes !

Blondehuset har stått der i nesten 100 år og vernet om sine beboere.Mina på 87 har vokst opp der, bodd der med sin mann, jobbet som kunstner og sørget seg nesten til døde da hennes mann døde fra henne. Hun vet hvordan det er å komme litt skjevt ut i livet og å trenge en trygg havn så hun lar folk som trenger det komme og bo sammen med henne i Blondehuset.
Og det er en brokete forsamling som på hver sine måter ender opp i Blondehuset:
Johan, som strikker og er allergisk mot motgang, Lillian som er tøff utenpå, men skjuler hvor sårbar hun er. Egobert  som finner sin kone oppå pianoet....med pianostemmeren! Og Anna, som står Mina nærmest og  endelig finner kjærligheten, på prekestolen ! Under Blondehusets tak samles de, i tryggheten der prøver de å finne mot til å møte hverdagen igjen .En ny sjanse i livet !

Jeg liker ikke klissete kjærlighetsromaner, bare så det er sagt. Dette er IKKE en klissete kjærlighetsroman!  Dette er en historie om vanlige menneskers liv, som ikke alltid går som man har tenkt. Egobert hadde nok ikke regnet med å finne sin kone naken på pianoet med pianostemmeren ! Men det skjedde og livet hans endret seg på et blunk . Vi kan planlegge så mye vi vil, ingen vet hva skjebnen har tenkt ut for oss. Dette er en perle av en bok !! Jeg likte personene som ga liv til Blondehuset. Jeg lo litt av de, ble sinte de og gråt en skvett sammen med de ! Boka er fin, morsom og litt sentimental. Liker du Potensgiverne, Rapsgubbene og de andre bøkene til Karin Brunk Holmqvist så liker du garantert denne. Den er ikke likens men den er i samme sjanger.God og lun humor, sjarmerende karakterer og en herlig ettertenksom historie . Jeg vil veldig gjerne lese mer fra denne debutforfatteren :)


  • Forlag: Silke Forlag
  • Utgivelse: 15 august 2015
  • Sjanger: Roman




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar