Sider

Translate

fredag 29. august 2014

Sagaen om Eyvind Bolt av Willy Ustad

Jeg er ikke så glad i  seriebøker egentlig, bortsett fra Sagaen om Isfolket da ! Vet ikke helt hva det er men jeg har så mange bøker å lese og så lite tid så seriebøker ligger ikke øverst på lista.Men da jeg fant ut at en lokal forfatter kom ut med Sagaen om Eyvind Bolt måtte jeg jo bare lese den første iallefall og se om jeg likte den.
Willy Ustad bor på Inderøya og har skrevet masse bøker, men mest kjent er vel serien " Fire søsken" Jeg har ikke lest den men jeg har lest Ungdoms-serien " Vokterne ", som jeg likte kjempegodt. Han har også skrevet om Ufo i Norge og Roswell mysteriet. Temaer jeg er meget interessert i :) Denne nye serien foregår på 1300-tallet, en spennende og skremmende tid, er glad jeg lever i århundret vi er i nå!

Eyvind Bolt er eneste arving til en storgård og livet og framtiden ser lys ut. Men da han nekter å bøye seg for kirkens krav vil biskopen han til livs.Eyvind flykter til fjells for noen dager, og møter der en kvinne som er like god med pil og bue som han er.Kvinnen avslører ikke hvem hun er og Eyvind tror aldri han får se henne igjen. Han er uansett trolovet og skal gifte seg med en annen. Men samtidig som kirkens menn er ute eter han er en større og mer dødelig fiende på vei, for året er 1349 og en grusom pest brer seg over landet !

Vel, jeg trodde ikke jeg kom til å like denne serien, men sannelig var den første boka spennende iallefall !
Det er såpass godt skrevet at du kjenner nesten lukta av den tidens liv, som bål og røyk i huset, hester, svette karer som kjemper for tryggheten til familien. Det er et tøft liv i en tøff tid og det synes jeg forfatteren har fått frem. Selv om serien handler om en bedre stilt familie enn de fleste andre på den tiden, så er ikke livet bare godt for de heller. Pesten spør ikke etter hvor mye penger du har ! Jeg synes den var spennende og skal absolutt lese resten av serien!!
Bok 1,2 og 3 er ute nå mens resten kommer i 2015.


  • Forlag; Cappelen Damm
  • Utgivelse: 3 første ute nå, resterende 6 kommer 2015
  • Sjanger: Roman

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar