Sider

Translate

søndag 30. mars 2014

Gravrøys av Johan Theorin

"Gravrøys" er den fjerde boka i Johan Theorins serie fra Öland. De andre tre er "Skumringstimen" 2007, "Nattefokk" 2008, og "Blodleie" 2010. Alle tre utmerkede krimbøker som har fått diverse priser. Nå har endelig den siste kommet, "Gravrøys" 2014. Kanskje har det gått for lang tid siden de forrige? For jeg er dessverre ikke så begeistret for denne som jeg var for de andre tre....

Det er sommer på Öland, og turister strømmer til øya.Men èn av de som kommer til øya denne sommeren er ingen turist, men en som kommer for å kreve inn gammel gjeld.Han etterlater seg død og skrekk i sommernatten og ingen vet hvem han er. Gerlof er gammel og sliten, men hans nysgjerrighet, og hans interesse for historie gjør at han er den eneste som kan finne ut hvem denne nattens gjest er, før flere må dø.

Gerlof er en herlig figur da, det er faktisk avsnittene om han som gjør mye av boka ! Ellers er det mye folk som ikke gjør noe utav seg etter min mening. Og den herlige grøss og spøkelsestemninga Theorin har lykkes så godt med før mangler her.Det er ingen dårlig bok men den er heller ikke veldig bra.Etter min smak er den langdryg og litt kjedelig..Den er så motsatt av de tre tidligere bøkene, skjønner ikke at det er samme forfatter ??   Jeg ser den får blandet kritikk hos aviser og andre bloggere, noen elsker den og noen synes Theorin begynner å bli sliten :)
Jeg likte heller ikke Sankta Psyko noe særlig, og dessverre ikke denne.

  • Forlag: Gyldendal
  • Utgivelse: 20 februar 2014
  • Sjanger: Krim
  • Oversetter: Kari Bolstad


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar