Sider

Translate

lørdag 9. mars 2013

Historisk svensk krim :)

En Usynlig av Pontus Ljunghill er første bok i en spenningsserie fra Stockholm på den første halvdelen av 1900-tallet.
Pontus Ljunghill er 42 år, utdannet kriminolog og jobber som journalist. En Usynlig er allerede utgitt i flere land og har, bare i Sverige, solgt over 25 000 eksemplar.

Jeg vet ikke helt om jeg liker historiske romaner/krim fra 1920 tallet....men denne har vel overbevist meg om at jeg ikke kan dømme alle etter noen mislykkede forsøk! For denne er GOD :)
Jeg var meget skeptisk i starten, mye fordi handlingen hopper mellom to perioder. 1928 og 1953. Bare det får meg til å lure på om jeg skal lese. Liker ikke at handlingen hopper mellom forskjellige tider og historier. Men heldigvis fortsatte jeg å lese, for her er det helt riktig at det hopper.

En jente på 8 år blir funnet myrdet på et øde og forlatt verk i Stockholm i september 1928. Mordet vekker stor oppstandelse og pressen skriver mye om saken. Den unge, men lovende etterforskeren John Stierna får oppgaven med å finne ut hvem som myrdet jenta og hvorfor.
Vi møter også etterforsker Stierna i september 1958. Han har gått av med pensjon og bor for tiden på et hotell på Gotland, der han slapper av og spiller litt i hotellbaren. Når så en journalist oppsøker han for å lage en story på hva som egentlig skjedde høsten 1928 rulles hele saken opp på nytt.
Vil Stierna rekke å finne Den Usynlige morderen før saken foreldes?

Storyn er god, og så annerledes! Dette er rolig krim, om jeg kan kalle det dèt! Deilig, rolig krim faktisk.Leste på bloggen til  Bokbloggeir at han kalte det Slow-crime, et navn som passer utmerket ) Etterforskning på 1920-tallet er helt annerledes enn i dag. Ingen hesblesende biljakt, ingen DNA, ingen data som tryller frem resultater. Her er det god, gammeldags etterforskning. Stemninga er rolig, litt dyster men også spennende. Godt språk gjør den god å lese.Denne kan jeg godt anbefale for alle til påske :)

  • Forlag: Pantagruel
  • Ute nå
  • Sjanger: Krim

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar